Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
BeeClear firmware 49.10_NL en 49.10_BE
#1
BeeClear release 49.10_NL en 49.10_BE zijn vrijgegeven op 26 Februari 2020 7:15. 
BeeClear testrelease 49.10_NL en 49.10_BE zijn vrijgegeven op 24 Februari 2020 om 19:00.

Gevonden bugs:
* Het handmatig verversen van de actueel presentatie werkt niet.

Opgelost in deze release:
* Initialisatie van update crasht;
* Oudere versies BeeClear app crasht in sommige gevallen als:
   1. Er een automatisch DHCP IP-addres wordt toegewezen;
   2. De update functie wordt gestart;
* Security platform naar Openwrt 18.06.5;
* API change en cleanup;
* GUI bug fixen;
* Landspecifieke firmware (NL / BE);
* Fix uitloggen maar toch ingelogged;

Nieuwe features:
* Aansluitkosten berekening;
* 10 Gebruikers toevoegen tbv view only of Admin;
* MQTT protocol met full DSMR-telegram;

Voorbereiding:
* Maak een backup van de meterdata en download de backup naar een andere plek dan de SD-kaart.
* Herstart de BeeClear (“herstarten” functie en wacht totdat de BeeClear beschikbaar is).
* Deze update duurt minimaal 4 minuten om de instellingen te migreren (49.4 en ouder firmwares).

Normaal installeren:
* Ga naar Instellingen --> Updates  --> "Recycle pictogram" en activeer de functie: "Controleer Beschikbaarheid".  
  - Als er geen updates worden gevonden "Update server onbereikbaar", zet de BeeClear dan eerst terug naar fabrieksinstellingen.
* Activeer de functie: "Download firmware bestand" via het "Arrow down pictogram".
  - Het firmware bestand zal zijn toegevoegd aan de SD-kaart. 
* Activeer nu de functie: "Installeer firmware 49.9_NL" door het selecteren van het "vinkje pictogram" behorend bij de Firmware versie.

Handmatig downloaden:
* Download het losse firmware bestand:
     Voor Nederland: https://beeclear.nl/updates/images/BeeCl....10_NL.bin
     Voor België      : https://beeclear.nl/updates/images/BeeCl....10_BE.bin
* Kies voor het downloaden (symbool met pijl naar beneden gericht).
* Het bestand wordt gedownload naar uw computer.
* Upload nu het gedownloade bestand: "BeeClear_49.9_NL.bin" of "BeeClear_49.9_BE.bin" naar uw BeeClear. 
* Het bestand “BeeClear_49.9_NL.bin” of "BeeClear_49.9_BE.bin" zal toegevoegd (geüpload) zijn aan de firmware lijst op SD-kaart van uw BeeClear.
* Voer de update uit met het symbool: "Vinkje".

Na de update:
    - Na de update herlaad de browser cache (CTRL+SHIFT+R) voor Google Chrome browsers, 
      of wacht twee uur (geldigheid van de oude paginas verlopen dan);
    - Verwijder de browser cache indien de nieuwere backup-functies nog steeds niet zichtbaar zijn;
    - Voor mobiele apparaten is het vaak nodig de browser cache te verwijderen;


Functie gebruik MQTT:

   
   
Stel Server, gebruikersnaam, wachtwoord en topic in:
   
Antwoord
#2
Om te beginnen mijn dank voor de nieuws firmware, de update verliep zonder enige problemen.

Ik zie echter een probleem bij de aansluitkosten berekening voor Elektriciteit verbruik, ik weet niet hoe die berekend worden maar de getallen wijken nogal wild af van wat ik in mijn tarieven heb ingevoerd.
Sterker nog: de aansluitkosten staan als een negatief bedrag boven mijn periodes en worden dus van de variabele kosten afgetrokken!

De aansluitkosten van mijn Gas verbruik kloppen wél met wat ik bij mijn tarieven heb ingevoerd, het is dus alleen de elektriciteit die de mist in gaat.

Enig idee wat hier oorzaak van en oplossing voor is?
Een mogelijkheid om de aansluitkosten niet te berekenen zou momenteel ook zeer gewenst zijn, mijn huidige verbruikskosten zijn op deze manier veel te mooi om waar te zijn.
Antwoord
#3
Na wat puzzelen en uitproberen, heb ik de "boosdoener" gevonden.
Blijkbaar word de waarde opgegeven bij "Belasting teruggave (heffings korting)" afgetrokken van de aansluitkosten elektriciteit.
Hierdoor komt die dus in de min te staan, dat was even wat verwarrend maar afijn, de Belasting teruggave moet ten slotte ergens in de berekening voorkomen.

Misschien iets om op te nemen in een bijgewerkte versie van de handleiding?
Antwoord
#4
Kan iemand uitleggen wat de functie van MQTT is in de Beeclear?
Antwoord
#5
(22-12-2020, 13:44 PM)fritsn schreef: Kan iemand uitleggen wat de functie van MQTT is in de Beeclear?

Met MQTT kan je de data die Beeclear verzameld "publiceren" zodat je met een andere computer gebruiken.

Voor een prima Nederlandstalig introductie zie https://www.ct.nl/achtergrond/iot-protoc...baar-data/

Bruikbaar met een "Smarthome" system zoals OpenHAB, Domoticz, Home Assistent of met Mosquitto op een Raspberry Pi
Antwoord
#6
Hallo

Ik liep een paar versies achter en ik heb vandaag de logger geupdate naar de laatste versie.
Het leek goed te gaan allleen ik kan nu heel veel dingen niet meer. 
Ik zie geen menus meer bij instellingen.   Ik kan ook niet meer terug naar een oudere versie.
Ik heb geen 3 fasen uitlezingen meer 
De Meterstanden tabel functie werkt niet meer

Wat kan er fout zijn gegaan en  hoe kan ik dit herstellen
Antwoord
#7
(12-11-2021, 12:44 PM)wijnmalen schreef: Hallo

Ik liep een paar versies achter en ik heb vandaag de logger geupdate naar de laatste versie.
Het leek goed te gaan allleen ik kan nu heel veel dingen niet meer. 
Ik zie geen menus meer bij instellingen.   Ik kan ook niet meer terug naar een oudere versie.
Ik heb geen 3 fasen uitlezingen meer 
De Meterstanden tabel functie werkt niet meer

Wat kan er fout zijn gegaan en  hoe kan ik dit herstellen

Na de update:
    - Na de update herlaad de browser cache (CTRL+SHIFT+R) voor Google Chrome browsers,
      of wacht twee uur (geldigheid van de oude paginas verlopen dan);
    - Verwijder de browser cache indien de nieuwere backup-functies nog steeds niet zichtbaar zijn;
    - Voor mobiele apparaten is het vaak nodig de browser cache te verwijderen;
Antwoord


Ga naar locatie: