Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Spanning en MQTT en meer
#11
Beste,

ik heb alles draaien en kom tot de ontdekking dat nu Mqtt draait ik geen connectie meer krijg met de Beeclear zelf. (via http://)

Gr Rini
Antwoord
#12
(12-05-2020, 22:08 PM)t-force schreef: Ik heb inmiddels de MGTT aan de gang, ik begreep natuurlijk het concept van MQTT niet helemaal.

Maar dat heb ik rechtgezet en ik heb zelf een MQTT broker/server geinstalleerd en die verwerkt de communicatie.
Middel MQTT Explorer kan ik de werking controleren end e berichten vanuit de BeeClear ontvangen.

Mijn vraag is wel of jullie de geintepreteerde gegevens in een bericht kunnen stoppen.
Daar is MQTT eigenlijk voor bedoeld. Om sensoren uit te lezen uit te lezen en gestructureerde berichten met meetwaarden via MQTT te publiceren.
Nu moet ik zelf uit het bericht de waarden gaan interpreteren en dat doen jullie al in de BeeClear.
Een topic|value structuur zou kunnen zijn:
BEECLEAR/IDENTITY  |  {serienummer slimmer meter}
BEECLEAR/READINGS/T1plus  |  {stand +T1 teller}
BEECLEAR/READINGS/T2plus  |  {stand +T2 teller}
BEECLEAR/READINGS/T1min  |  {stand -T1 teller}
BEECLEAR/READINGS/T1min  |  {stand -T2 teller}
BEECLEAR/CURRENT/Fx  |  {huidige verbuik gecombineerd fase 1,2,3}
BEECLEAR/CURRENT/F1  |  {huidige verbuik/levering fase 1}
BEECLEAR/CURRENT/F2  |  {huidige verbuik/levering fase 2}
BEECLEAR/CURRENT/F3  |  {huidige verbuik/levering fase 3}
etc.

PS. Bedankt voor de laatste stabiele updates. De BeeClear loopt als een trein.


Beste T-force, 
ik ga proberen een MQQT server te installeren en de BeeClear data daarnaartoe te laten sturen. Wat heb je gebruikt en werkt het inmiddels bij je?
Antwoord
#13
@Avontuur

Ik heb een MQTT Broker Server geïnstalleerd op een Windows Server (mag natuurlijk ook een PC zijn of een RPi, net wat je makkelijker vindt).
De software komt van MosQuiTTo: https://mosquitto.org/download/

Die heb ik ingesteld zodanig dat de BeeClear zijn data daar naartoe kan sturen.

Middels MQTT Explorer (http://mqtt-explorer.com) kun je dan checken of die data binnen komt. en dat lukte.
Omdat die berichten nog plain tekst zijn en niet geintepreteerd zoals ik BeeClear heb gevraagd ha ik daar nog geen toepassing voor geschreven.
Zodra BeeClear de MQTT berichten in een format stuurt zodanig dat je makkelijk de waardes kunt uitlezen zal ik er meteen een soort van Dashboard display voor maken, lijkt me handig voor in de woonkamer.
Antwoord
#14
Gaat dit nog aangepast worden zoals T-force ook aangegeven heeft? Dus per item een apart topic structuur? 

Hoe het momenteel geïmplementeerd is, heb je er niks aan.
Antwoord
#15
(21-05-2020, 10:48 AM)rini@lurling.nl schreef: Beste,

ik heb alles draaien en kom tot de ontdekking dat nu Mqtt draait ik geen connectie meer krijg met de Beeclear zelf. (via http://)

Gr Rini

Dit heb ik ook gehad, enige manier waarop ik dit opgelost kreeg was spanning eraf en spanning er weer op  (met als resultaat 1 uur gegevens kwijt   Angry )
Antwoord
#16
(12-05-2020, 22:08 PM)t-force schreef: Ik heb inmiddels de MGTT aan de gang, ik begreep natuurlijk het concept van MQTT niet helemaal.

Maar dat heb ik rechtgezet en ik heb zelf een MQTT broker/server geinstalleerd en die verwerkt de communicatie.
Middel MQTT Explorer kan ik de werking controleren end e berichten vanuit de BeeClear ontvangen.

Mijn vraag is wel of jullie de geintepreteerde gegevens in een bericht kunnen stoppen.
Daar is MQTT eigenlijk voor bedoeld. Om sensoren uit te lezen uit te lezen en gestructureerde berichten met meetwaarden via MQTT te publiceren.
Nu moet ik zelf uit het bericht de waarden gaan interpreteren en dat doen jullie al in de BeeClear.
Een topic|value structuur zou kunnen zijn:
BEECLEAR/IDENTITY  |  {serienummer slimmer meter}
BEECLEAR/READINGS/T1plus  |  {stand +T1 teller}
BEECLEAR/READINGS/T2plus  |  {stand +T2 teller}
BEECLEAR/READINGS/T1min  |  {stand -T1 teller}
BEECLEAR/READINGS/T1min  |  {stand -T2 teller}
BEECLEAR/CURRENT/Fx  |  {huidige verbuik gecombineerd fase 1,2,3}
BEECLEAR/CURRENT/F1  |  {huidige verbuik/levering fase 1}
BEECLEAR/CURRENT/F2  |  {huidige verbuik/levering fase 2}
BEECLEAR/CURRENT/F3  |  {huidige verbuik/levering fase 3}
etc.

PS. Bedankt voor de laatste stabiele updates. De BeeClear loopt als een trein.

Het heeft even mogen duren, maar er is een testfirmware waarbij we een dergerlijke topic-structuur hebben aangemaakt. De firmware is 49.37_NL en is te vinden
in het test firmware kanaal voor hardware v3 voorlopig. Voor BeeClear V2 hardware zal ook een update volgen.
Antwoord
#17
Ik ben heel blij met deze toevoeging, prima manier om eea in Home Assistant te krijgen.
Ik krijg alleen geen gas verbruik door.

Na een behoorlijke tijd zie ik in MQTT Explorer alleen de volgende topics...
electricity_currently_delivered_Watts = 241
phase_currently_delivered_L1_Watts = 241
electricity_delivered_normal_Wh = 4332.887
electricity_returned_low_Wh = 1059.667
electricity_returned_normal_Wh = 2384.000
electricity_currently_returned_Watts = 0
electricity_delivered_low_Wh = 6177.869
electricity_tariff = normal
phase_currently_delivered_L2_Watts = -1
phase_currently_delivered_L3_Watts = -1
phase_currently_returned_L2_Watts = -1
phase_currently_returned_L3_Watts = -1

Wellicht komt het doordat ooit de gas meter vervangen. Ik zie iig 2 gasmeters in de backups
(De eerste van 26-10-2017 tot 13-04-2018, en de tweede van 13-04-2018 tot datum_backup (heden), maar die staat in latere backups als van 01-01-1970 tot 27-03-2026 (heden))


edit:
Ik zie de gas m3 wel langskomen in de RAW topic als ik die aanzet, misschien kan ik daar iets mee...
Maar dan lijk ik niet alle andere topics meer te krijgen, wel een aantal, kan dat kloppen?


edit2:
de regel met het gas verbruik ziet er uit als:
0-2:24.2.1(231208165003W)(01627.586*m3)

online zie ik voorbeelden waar gas met 0-1 begint, zou dat kunnen duiden op een 2e gasmeter die niet goed gefilterd wordt ?
Antwoord


Ga naar locatie: